Habibiti's shop

   סדנת אגדות הזהב

           נעימה עקף    

_לוגו 1 חביבתי (10).png

תודה שרכשת את הסדנה ״אגדות הזהב - נעימה עקף״!

לצפייה לחצי כאן

בונוס! קבצי מוזיקה נלווים שתוכלי לתרגל איתם

האזנה והורדה כאן

והנה סיכום עיקרי הסדנה:

סדנת אגדות הזהב -בהנחיית יעל בקר

 

נעימה עקף

האמנית והאגדה!

 

״תור הזהב״ היא תקופה בה פרח הקולנוע המצרי, המוזיקה והמחול זכו לעדנה והתפתחות תחת תמיכתו של המלך המצרי פארוק. לצד זאת, השפעות של קולוניאליזם, המצאותם של אנגלים וצרפתים במצרים בתקופת מלחמות העולם ובינהן, יוצרות תמהיל חדש בין מזרח למערב.

 

אנחנו רואות השפעות הוליוודיות בשפה הקולנועית, עולים סרטים שהם מחזות זמר עם שירים וריקודים בהשראת הסרטים האמריקאיים.

המוזיקה משלבת לצד המקצבים והכלים המסורתיים המצריים, מבנים וסגנונות מוזיקליים מערביים.

במחול, השפעות מן הבלט, ריקודים לטינים, פלמנקו, פולקלור רוסי ועוד.

 

אחת מאמניות המחול המזרחי הגדולות, כוכבת תור הזהב. היא נעימה עקף.

היא נולדה ב1929, באזור הדלתה של הנילוס. נעימה נולדה למשפחת אמני קרקס!

סבה איסמאעיל עקף הקים אותו, ונעימה החלה להופיע בגיל ארבע כאקרובטית טרפז.

המשפחה התמקמה בקהיר, אך למעשה נדדה בכל מצרים וגם בעולם. 

היא גילתה כישרון מוזיקלי, כישרון משחק ו…ריקוד. 

כשהיתה בת 14 נסגר הקרקס והיא החלה להתמקד בריקוד. 

סבה ליווה אותה בתחילת הקריירה שלה. לנעימה היו את התכונות החשובות להצלחה: נחישות התמדה, אמביציה, וגם חריצות, צניעות, השקעה ולמידה אין סופית והמון משמעת עצמית. 

בשונה מרקדניות אחרות שעשו דרכן דרך מועדוני הלילה שנחשבו זולים, היא יזמה מופעי מחול אמנותיים, הקימה מעין קרקס אלטרנטיבי, ואף השתתפה בתחרות מחול ברוסיה, בה זכתה במקום הראשון! היא נבחרה לכך מבין אמנים מוכשרים מכל העולם.

היא התקבלה לעבודה בקברט הנחשב ״קזינו אופרה״ של בדיעה מסאבני, בו צמחו גם הכוכבות סמיה גאמל ותחיה קריוקה. נאמר עליה כי המציאה סגנון ריקוד ייחודי משלה, שלא נשען על חיקוי של אחרות. מסופר כי מס׳ רקדניות לא ראו בעין יפה את הצלחתה של נעימה בקברט, ארבו לה יום אחד והיכו אותה! הודות לכושר ולזריזות שלה היא לא נשארה חייבת והכתה אותן אחת אחת חזרה! אך הדבר עלה לה בפיטורים, והיא עברה לעבוד בקברט המתחרה ״הקיט קאט״. 

הדבר היה לטובה כי שם היא פגשה במי שיהיה בעלה (הראשון), במאי הסרטים ומחזות הזמר חסיין פאוזי. 

בשנת 1949 היא שיחקה לראשונה בסרט קולנוע בבימויו של פאוזי ״אל אש ואל מאלח״ (הבשר והמלח), לצידו של סעד עבדל ווהאב, דודנו של המלחין הידוע מוחמד עבדל ווהאב. 

 

הסרט זכה להצלחה מסחררת, ונעימה כיכבה בסרטיו של פאוזי במשך 10 שנים. בין הסרטים הידועים: 

"לאהאליבו" (לוהט כאש); "באלאדי וויחפה" (באלאדי וחסר-דאגה); "באבא-עריש" (אבא חתן) "נור עיוני" (אור עיניי). סרט זה הופק אחרי שנעימה הציגה ריקוד בשם "לייל ווא עיין", שנכתב עם הדר' מחמוד רדה האגדי – יוצרה של להקת רדה והרקדן שלה. עוד סרטים: "פוריגאט" ; "פאתא וואל סירק" (הנערה והקרקס); "אל-נמר" (הנמר); "חאלאוות אל חוב" (מתיקותה של האהבה) "ג'אנה וונאר" (גן עדן וגהינום); "מליון גיני" (מיליון לירות) "ארבע באנאת וויזאבת" (4 נערות וקצין); "מדרסת אל-באנאת" (בית ספר לבנות), "עזיזה" – הסרט בו גילמה נעימה את דמותה של תמר-חינה היפה; "יא תמר חינה" (תמר-חינה – שם של פרח מצרי), ו"אחיבאק יא חסן" (אני אוהבת אותך, חסן).

 

בסרטים אלה הפגינה את מניפת הכשרונות שלה, שרה, שיחקה בתפקידים ראשיים, ורקדה…. מעבר לריקוד המצרי המסוגנן והייחודי שלה, היא ידעה לרקוד סטפס, ג׳אז, בלט, פלמנקו, פולקלור, ריקודים לטיניים, סלוניים ועוד… היא היתה אמנית מחוננת, למדה צרפתית ואנגלית, ומוזיקה. 

יופיה והחן שלה, אישיותה הקורנת והחיובית, ניסיון חייה, באו לידי ביטוי בהבעות פניה ושפת גופה, והיא יכלה לשחק מגוון דמויות.

נאמר עליה שהיא היתה קולגה נעימה ונדיבה, שהיה תענוג לעבוד איתה.

נעימה התמקדה בקריירה שלה והביאה לעולם בן רק בנישואיה השניים לרואה החשבון שלה. היא פרשה לטובת גידול הבן, ולמרבה הצער, לא חזרה לבמות ולמסך. למעשה, עזבה את העולם כשבנה בן שנתיים והיא בת 37 בלבד… היא נפטרה כתוצאה ממחלת הסרטן.

חייה היו קצרים אך מלאים והיא הותירה אחריה אוצרות ומתנות. 

סגנון הריקוד שלה והיצירה שלה - היא יצרה פעמים רבות את ריקודיה בעצמה - הותירו חותם לעולמים.

 

אם נרצה לאפיין את סגנון הריקוד שלה, נשים לב לכמה תכונות:

הכשרתה בבלט ועוד סגנונות, יכולותיה הפיזיות ועברה כאקרובטית ניכרים בגמישות התנועתית, ביציבה, ובכוריאוגרפיות המובנות והבהירות שלה.

 

נראה עבודת מרחב, צעדים זריזים, דילוגים, קפיצות.

סיבובים מהירים ונישנים. שימוש בטכניקה סדורה, הספוט בזמן הסיבוב.

סיבוב ״הפרופלור״ שהיא משלבת.

הנפות רגליים לגבהים, נפילות לרצפה.

תנועות ידיים מסוגננות, מנחי ידיים ברורים ותבניתיים.

עבודת אגן מגוונת, תנועות ואלמנטים שמהדהדים לאורך ״הדורות״ ועוברים מרקדנית לרקדנית עד עצם היום הזה.

שימי 3/4, דגשים, שמיניות, גמלים, צ׳וצ׳ו, עיגולי אגן. כיפוף גב לאחור. צעד נגיעה ועוד מוטיבים רבים.

 

בסדנה נעבור על כמה אלמנטים, צעדים וקומבינציות שלה ובהשראתה.

 

קליפים מתוך סרטים:

תמרה חינה 1957

https://www.youtube.com/watch?v=YaHxuq7YUeI&list=PLXJ2v2hoaTuqwq3jC2E1cmXH8pUFIqfe9&index=5

חולחל חביבי 1960

https://www.youtube.com/watch?v=thG6_uahSrQ&list=PLXJ2v2hoaTuqwq3jC2E1cmXH8pUFIqfe9&index=6

עזיזה 1966 https://vimeo.com/240368024

בלאדי ווחייפה 1949

https://www.youtube.com/watch?v=NeFNXOpa7h0&list=PLXJ2v2hoaTuqwq3jC2E1cmXH8pUFIqfe9&index=9

 

פלייליסט סרטים מלאים בכיכובה של נעימה עקף

https://www.youtube.com/watch?v=MPS9QKvtKUo&list=PLXFffVEAFKIYaDi8nEBdrbw8RAC8j7tR8&index=7

(c) הזכויות שמורות ליעל בקר, אין להעביר להעתיק או לשכפל

קרדיט לכוריאוגרפיה תמרה חינה: יעל בקר

 

 

 

 

את מוזמנת באהבה לסדנה הבאה!

1.4.21 יום ה׳ 20:00-21:30

מימיקה - פנים מביעות פנים רוקדות!

בסדנה נתמקד בהבעות הפנים שלנו בעת הריקוד 

נשכלל את יכולות המשחק שלנו כרקדניות

נשלב הבעות ומחוות התואמות לסגנון המצרי כמו בסרט ערבי!  

 

להרשמה לסדנה הבאה

רוצה לרקוד איתי בעוד סדנאות ושיעורים?

 

בואי לחנות של חביבתי